Aktuell info


2017-07-06

Problem med vår telefoni. Vi nås enklast via mail

På grund av driftstörningar hos vår leverantör för telefoni så nås vi för tillfället inte via vår växel.

Vi nås enklast via mail. För supportärenden maila support@aid.se


2017-06-01

Från den 1 juli gäller ny kemikalieskatt på elektronik

Den 1:a juli 2017 börjar den nya kemikalieskatten att gälla för viss elektronik.
Syftet med skatten är att försöka minska spridningen av miljöfarliga flamskyddsmedel.
Skatten baseras på produktens nettovikt och uppgår till 120 kr/kg, högsta belopp per produkt är 320 kr.

Vad innebär detta praktiskt?
I och med den nya kemikalieskatten kommer priset på elektroniska produkter att öka med upp till 320 kr per produkt. Det gäller även framförhållande priser hos tillverkare samt offerter.

För mer information, besök Skatteverkets hemsida


2017-4-18, 16:30

Kort uppehåll för webbhosting i samband med omstart av webbserver


2017-04-05

Frågor och svar angående det omfattande cyberangreppet, Cloud Hopper, mot it-företag som avslöjats.

Vad är det som har hänt?
Ett cyberangrepp som heter ”Cloud Hopper” har avslöjats, där angriparna genom intrång hos driftleverantörer kunnat nå vidare till leverantörens kunder.

Har AID blivit drabbat?
AID har inga rapporterade incidenter som kan härledas till angreppet. Vi utför fortlöpande analys allteftersom mer information kring angrepp blir tillgängligt.

Hur fungerar det hos AID när sånt här händer?
Vi tar löpande del av information och rapporter gällande cyberangreppet och följer våra fasta rutiner kring analys, riskvärdering och kontroll för att förebygga att våra kunder drabbas av angrepp.

Hur har Cloud Hopper-angreppet gått till?
Angriparna bakom Cloud Hopper har kartlagt sina mål och inriktat sig på att infektera deras system genom att skicka e-postmeddelanden med trovärdiga dokument som innehåller skadlig programkod. Om de öppnat dokumentet har de därmed omedvetet startat den skadliga programkoden. Omfattningen av den information som angriparna kommit åt är i nuläget okänt.

Besök MSB för mer information


2017-03-13

Problem identifierades i vår delade driftplattform

Detta är nu åtgärdat och driften är helt återställd.


2017-02-01

Ändrade priser för domänadresser

Ny prislista för domänadresser börjar gälla från och med 1 mars 2017.

För aktuella priser vänligen Kontakta oss.


2016-12-14

Nya licensieringsmodell för SPLA för Windows Server Standard Edition och Windows Server Datacenter.

Den nya licensmodellen innebär att licenserna ändras från per fysisk processor till per fysisk kärna, där minsta antal fysiska kärnor är 8 för SPLA-licensen.
Licensmodellen börjar gälla 2017-01-31 och alla kunder kommer automatiskt att flyttas över och få uppdaterat licenspris efter den nya modellen.

Kontakta oss gärna om ni har några frågor!


2016-10-01

Information rörande faktura via e-post!

Från 1:a november 2016 kommer vi äntligen kunna erbjuda faktura i pdf-format direkt till er e-post!

Ni som väljer att få fakturan via e-post hjälper oss att minska miljöpåverkan i samband med distributionen av fakturor och får er faktura snabbt och enkelt direkt i er inbox.

Vi kommer i och med detta inför en fakturaavgift om 45 kronor exkl. moms på vanliga pappersfakturor från och med 1 januari 2017. Vill ni undvika fakturaavgiften behöver ni anmäla till vilken e-postadress ni vill att vi skickar pdf-fakturan.

Anmälan skickas till fakturor@aid.se med följande information:

  • Företagsnamn/Organisationsnummer.
  • E-postadressen som pdf-fakturor skall skickas till.

2016-06-07

Driftinformation

Planerat avbrott torsdag 2016-06-09, kl 20:00-20:15, i samband med installation av nya brandväggar.